Становище коронавирус - 03.02.2020
Политика на „Никона травел“ ЕООД във връзка с COVID-19
Уважаеми клиенти,
Бихме искали да Ви информираме относно начина на работа и процедурите, които възприемаме вследствие от световната пандемия от COVID-19, поставила пред изпитание всеки от нас.
В страната със заповед на 13.03.2020 беше въведено извънредно положение за период от 1 месец до 13.04.2020. Последвала заповед на Министерството на туризма от 17.03.2020 в сила от 20.03.2020 наложи преустановяване на провеждането на организирани екскурзии и пътувания в рамките на това извънредно положение. От тези наложени мерки се налага реорганизация на работата ни.
1. Режимът на работа остава дистанционен. Екипът ни е на разположение в работно време от 09:00 до 17:30 от понеделник до петък. Стационарните номера в офисите ни са пренасочени и отговаряме на тях, както и на мобилните. За контакт можете да използвате електронната поща както досега.
2. Изпълнение на договорите и екскурзиите, организирани от „Никона травел“ ЕООД
В рамките на извънредното положение изпълнението на договорите се отлага, но не се прекратява.
Изпълнението на всички групови екскурзии до 13.04, е поставено пред обективна невъзможност.
За екскурзия "Етиопия – люлка на човечеството" заплатените суми ще бъдат пренасочени под формата на ваучер за пътуване до Етиопия в бъдещ период, като усилено работим върху фиксирането на новата дата и тя ще бъде обявена във възможно най-кратък срок.
Груповите екскурзии, планирани за периода 14.04 – 31.05, се отменят. Ще бъдат обявени нови дати.
Записаните за групови пътувания от 01.06 до 15.07 за момента остават без промяна. При настъпване на нови обстоятелства, ще публикуваме нова информация.
За пътувания, планирани след 31.05.2020 остават в сила и се прилагат първоначалните стандартни условия.
3. Клиенти, записани по програми на други туроператори чрез „Никона травел“ ЕООД в качеството на фирмата на агент, следва да спазват указанията на туроператора, организиращ тяхното пътуване, подадена чрез нас.
4. „Никона травел“ ЕООД има сключена застраховка „Отговорност на туроператора“ № 19 100 1315 0000874300 oт 21.11.2019, валидна до 31.12.2020 към ЗАД „Армеец“ с покритие 500 000 лева и в този смисъл сумите, заплатени от нашите клиенти, са защитени от закона.
Оставаме на разположение при възникнали въпроси и разчитаме на Вашето разбиране.
С уважение,
Екипът на „Никона травел“
24.03.2020
1. Имам сключен договор за туристически пакет с дестинация близка до Китай или самия Китай. Мога ли да се откажа от него?
Да, бихте могли, като носите отговорност за вреди на Туроператора и дължите такса за прекратяване на пакета, съгласно индивидуалните условия в програмата и Общите условия на туроператора.
2. Длъжен ли е туроператорът да ми върне платените по договора суми, ако причината за отказа ми е страх от епидемията от коронавирус?
Да, но само и единствено, ако епидемията от коронавирус е станала причина за пълна или частична невъзможност/затруднение за изпълнение на пакета. Чл. 89, ал. 5 от ЗТ дава възможност да прекратите договора за туристически пакет преди започване изпълнението му без последици, но при наличието непреодолими и извънредни обстоятелства в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до нея, които да водят до невъзможност за изпълнение на цялото или значителна част от цялото пътуване. Невъзможността трябва да е обективна, т.е. не е достатъчно само да си мислите, че съществува опасност.
Ако не е налице основание по чл.89, ал.5 ЗТ, а само субективен страх, то отказът Ви би бил поради субективни Ваши представи и би се тълкувал сторен по Ваша вина.
Стр. 2 от 3
3. Кога ще е налице обективна невъзможност да се изпълни пакета, съответно – право на връщане на платеното от туриста?
Имайте предвид, че дори да е налице извънредно обстоятелство на мястото или в близост до района на определена дестинация, ако то не прави изпълнението на програмата и превоза обективно невъзможни, не е основание за отказ по чл.89, ал.5 ЗТ. В конкретния случай, ако епидемията не е причина за затваряне на летище или поставяне на град, където се изпълнява значителна част от туристическия пакет, под карантина, то не е налице невъзможност за неизпълнение.
Следва да се обърне внимание, че към момента няма данни епидемията от „Коронавирус“ да е засегнала функционирането на транспортни връзки или места на настаняване, с изключение на няколко области в Китай.
По отношение на съседни на Китай страни в нито една от тях няма обявено извънредно положение или въобще някакъв завишен брой заразени с вируса. Дори Министерство на външните работи не предупреждава за опасност (ситуационния център може да следите тук).
Това означава, че не е налице невъзможност за изпълнение на туристически пакети в страни около Китай и в някои области на Китай.
А дори епидемията да засегне изпълнението на пътуването или превоза на пътници, ако Туроператорът полагайки разумни мерки съумее да преодолее невъзможността, то отказът също не би попаднал под хипотезата на чл. 89, ал.5 от ЗТ. Такива мерки са например: промяна на маршрута и пропускане на дестинации, в които има опасност от заразяване; засилени мерки за здравна помощ; ограничаване на контакта с определени групи от населението и т.н.
4. Кой ще носи отговорност, ако попадна под карантина, заради вируса?
При интерес от страна на Потребителя, Туроператорът следва да добави към договора за туристически пакет и застраховка „Помощ при пътуване в чужбина“. Условията по нея се регламентират от Общите условия на застрахователя, но подходът винаги е стандартен. В покритите рискове се включват медицински разноски и разноски за репатриране вследствие на
Стр. 3 от 3
злополука, както и дневни пари за болничен престой. В случай че на пътуващия му бъде наложена карантина от здравните власти на съответната държава, то посочен в Общите условия срок той или трето лице следва да се свърже със застрахователя на посочените в полицата телефони. По време на контакта се предоставят данни, свързани със застраховката, застрахования и застрахователното събитие. Подробни указания за това как бихте могли да сключите застраховка и какво следва да представите по време или непосредствено след застрахователното събитие, както и как бихте могли да претендирате обезщетението си, можете да научите от Общите условия на застрахователя по съответния продукт.
Съветът ни е пътуващите винаги да проявяват интерес към застраховката, тъй като тя е най – сигурният начин да получат обезщетение, в случай на неблагоприятно събитие
5. Може ли да ми бъде гарантирано, че пътуването ще протече безпроблемно?
Съгласно чл. 90, ал. 1 от ЗТ Туроператорът носи отговорност за изпълнението на туристическите услуги, включени в договора за туристически пакет. В това число влиза и грижата за здравето и сигурността на пътуващите.
Правилото не е безусловно, тъй като съгласно чл. 91, ал. 3 и Туроператорът не носи отговорност по неизпълнени или неточно изпълнение на договора, ако причините за това се дължат на потребителя, трето лице, несвързано с изпълнението на договора, чиито действия не могат да се предвидят или избегнат, или непреодолима сила.
Ако поведението на пътуващия е рисково, трети лица с поведението си застрашават пътуващия или групата или това става вследствие от непреодолима сила, то Туроператорът не би могъл да гарантира, че програмата ще се проведе без риск за здравето на пътуващите. Извън тези хипотези, Туроператорът е предвидил безрисково протичане на програмата.
Важна информация за пътуващите до Китай.
Уважаеми клиенти,
Бихме искали да Ви информираме относно начина на работа и процедурите, които възприемаме вследствие от световната пандемия от COVID-19, поставила пред изпитание всеки от нас.
В страната със заповед на 13.03.2020 беше въведено извънредно положение за период от 1 месец до 13.04.2020. Последвала заповед на Министерството на туризма от 17.03.2020 в сила от 20.03.2020 наложи преустановяване на провеждането на организирани екскурзии и пътувания в рамките на това извънредно положение. От тези наложени мерки се налага реорганизация на работата ни.
1. Режимът на работа остава дистанционен. Екипът ни е на разположение в работно време от 09:00 до 17:30 от понеделник до петък. Стационарните номера в офисите ни са пренасочени и отговаряме на тях, както и на мобилните. За контакт можете да използвате електронната поща както досега.
2. Изпълнение на договорите и екскурзиите, организирани от „Никона травел“ ЕООД
В рамките на извънредното положение изпълнението на договорите се отлага, но не се прекратява.
Изпълнението на всички групови екскурзии до 13.04, е поставено пред обективна невъзможност.
За екскурзия "Етиопия – люлка на човечеството" заплатените суми ще бъдат пренасочени под формата на ваучер за пътуване до Етиопия в бъдещ период, като усилено работим върху фиксирането на новата дата и тя ще бъде обявена във възможно най-кратък срок.
Груповите екскурзии, планирани за периода 14.04 – 31.05, се отменят. Ще бъдат обявени нови дати.
Записаните за групови пътувания от 01.06 до 15.07 за момента остават без промяна. При настъпване на нови обстоятелства, ще публикуваме нова информация.
За пътувания, планирани след 31.05.2020 остават в сила и се прилагат първоначалните стандартни условия.
3. Клиенти, записани по програми на други туроператори чрез „Никона травел“ ЕООД в качеството на фирмата на агент, следва да спазват указанията на туроператора, организиращ тяхното пътуване, подадена чрез нас.
4. „Никона травел“ ЕООД има сключена застраховка „Отговорност на туроператора“ № 19 100 1315 0000874300 oт 21.11.2019, валидна до 31.12.2020 към ЗАД „Армеец“ с покритие 500 000 лева и в този смисъл сумите, заплатени от нашите клиенти, са защитени от закона.
Оставаме на разположение при възникнали въпроси и разчитаме на Вашето разбиране.
С уважение,
Екипът на „Никона травел“
24.03.2020
1. Имам сключен договор за туристически пакет с дестинация близка до Китай или самия Китай. Мога ли да се откажа от него?
Да, бихте могли, като носите отговорност за вреди на Туроператора и дължите такса за прекратяване на пакета, съгласно индивидуалните условия в програмата и Общите условия на туроператора.
2. Длъжен ли е туроператорът да ми върне платените по договора суми, ако причината за отказа ми е страх от епидемията от коронавирус?
Да, но само и единствено, ако епидемията от коронавирус е станала причина за пълна или частична невъзможност/затруднение за изпълнение на пакета. Чл. 89, ал. 5 от ЗТ дава възможност да прекратите договора за туристически пакет преди започване изпълнението му без последици, но при наличието непреодолими и извънредни обстоятелства в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до нея, които да водят до невъзможност за изпълнение на цялото или значителна част от цялото пътуване. Невъзможността трябва да е обективна, т.е. не е достатъчно само да си мислите, че съществува опасност.
Ако не е налице основание по чл.89, ал.5 ЗТ, а само субективен страх, то отказът Ви би бил поради субективни Ваши представи и би се тълкувал сторен по Ваша вина.
Стр. 2 от 3
3. Кога ще е налице обективна невъзможност да се изпълни пакета, съответно – право на връщане на платеното от туриста?
Имайте предвид, че дори да е налице извънредно обстоятелство на мястото или в близост до района на определена дестинация, ако то не прави изпълнението на програмата и превоза обективно невъзможни, не е основание за отказ по чл.89, ал.5 ЗТ. В конкретния случай, ако епидемията не е причина за затваряне на летище или поставяне на град, където се изпълнява значителна част от туристическия пакет, под карантина, то не е налице невъзможност за неизпълнение.
Следва да се обърне внимание, че към момента няма данни епидемията от „Коронавирус“ да е засегнала функционирането на транспортни връзки или места на настаняване, с изключение на няколко области в Китай.
По отношение на съседни на Китай страни в нито една от тях няма обявено извънредно положение или въобще някакъв завишен брой заразени с вируса. Дори Министерство на външните работи не предупреждава за опасност (ситуационния център може да следите тук).
Това означава, че не е налице невъзможност за изпълнение на туристически пакети в страни около Китай и в някои области на Китай.
А дори епидемията да засегне изпълнението на пътуването или превоза на пътници, ако Туроператорът полагайки разумни мерки съумее да преодолее невъзможността, то отказът също не би попаднал под хипотезата на чл. 89, ал.5 от ЗТ. Такива мерки са например: промяна на маршрута и пропускане на дестинации, в които има опасност от заразяване; засилени мерки за здравна помощ; ограничаване на контакта с определени групи от населението и т.н.
4. Кой ще носи отговорност, ако попадна под карантина, заради вируса?
При интерес от страна на Потребителя, Туроператорът следва да добави към договора за туристически пакет и застраховка „Помощ при пътуване в чужбина“. Условията по нея се регламентират от Общите условия на застрахователя, но подходът винаги е стандартен. В покритите рискове се включват медицински разноски и разноски за репатриране вследствие на
Стр. 3 от 3
злополука, както и дневни пари за болничен престой. В случай че на пътуващия му бъде наложена карантина от здравните власти на съответната държава, то посочен в Общите условия срок той или трето лице следва да се свърже със застрахователя на посочените в полицата телефони. По време на контакта се предоставят данни, свързани със застраховката, застрахования и застрахователното събитие. Подробни указания за това как бихте могли да сключите застраховка и какво следва да представите по време или непосредствено след застрахователното събитие, както и как бихте могли да претендирате обезщетението си, можете да научите от Общите условия на застрахователя по съответния продукт.
Съветът ни е пътуващите винаги да проявяват интерес към застраховката, тъй като тя е най – сигурният начин да получат обезщетение, в случай на неблагоприятно събитие
5. Може ли да ми бъде гарантирано, че пътуването ще протече безпроблемно?
Съгласно чл. 90, ал. 1 от ЗТ Туроператорът носи отговорност за изпълнението на туристическите услуги, включени в договора за туристически пакет. В това число влиза и грижата за здравето и сигурността на пътуващите.
Правилото не е безусловно, тъй като съгласно чл. 91, ал. 3 и Туроператорът не носи отговорност по неизпълнени или неточно изпълнение на договора, ако причините за това се дължат на потребителя, трето лице, несвързано с изпълнението на договора, чиито действия не могат да се предвидят или избегнат, или непреодолима сила.
Ако поведението на пътуващия е рисково, трети лица с поведението си застрашават пътуващия или групата или това става вследствие от непреодолима сила, то Туроператорът не би могъл да гарантира, че програмата ще се проведе без риск за здравето на пътуващите. Извън тези хипотези, Туроператорът е предвидил безрисково протичане на програмата.
Важна информация за пътуващите до Китай.